GEOfood -Saimaa Geoparkin ruokamatkailun kehittäminen
GEOfood -Saimaa Geoparkin ruokamatkailun kehittäminen -hankkeessa rakennetaan alueellista lähiruokabrändiä, lisätään yritysten valmiuksia palvella kansainvälisiä ja kotimaisia matkailijoita ja tehdään näkyväksi vastuullisuuden näkökulma ruokamatkailussa. Hankkeen tuloksena Saimaa Geoparkin alueelle syntyy GEOfood-brändi. Alueen geologinen perintö liitetään lähiruuan tarinaan ja tämä tuotteistetaan. Alueen ruokamatkailupalvelujen näkyvyys lisääntyy ja yritykset saavat uusia toimintamalleja sekä työkaluja toimintansa kehittämiseen. Ruokaketjun eri osa-alueiden toimijoiden ja matkailuyritysten välinen yhteistyö kehittyy.
Saimaa Geoparkin kohteisiin ja ruokamatkailuun liittyvät sisällöt nousevat esille osana Saimaan European Region of Gastronomy -juhlavuotta ja alue nostaa profiiliaan ruokamatkailualueena, jossa ruokaa tuotetaan puhtaasti ja vastuullisesti, paikallisista ruoka-aineista. Hankkeen kohdealueen muodostavat Saimaa Geoparkin alue Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa naapurikuntineen. Hanke edistää sekä kotimaista että kansainvälistä matkailua. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu ja Saimaa Geopark.
Hanketta rahoittaa Maaseuturahasto. EU:n rahoitusosuus 218 967 eur.
Hankeaika on 1.01.2024 – 31.07.2025.
tutustu geofood -hankkeen yrityksiin
geofood - lähiruokaa ja geologista perintöä
GEOfood on paikallisten ruokien ja ravintoloiden virallinen brändi sekä rekisteröity tuotemerkki UNESCO Global Geoparkeissa. Brändin keskeisenä tavoitteena on tukea lähiruuan avulla paikallista ruuantuotantoa sekä paikallistaloutta, samalla edistäen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista.
GEOfood on Geoparkissa tai sen lähialueilla kasvanutta tai kestävästi tuotettua ruokaa, esimerkiksi metsien marjoja, sieniä, riistaa, alueen vesistöjen kaloja paikallisia maataloustuotteita sekä näistä valmistettuja ja jalostettuja tuotteita ja annoksia. GEOfood-brändin mukaisia lähiruokatuotteita ja annoksia on tarjolla monissa UNESCO Global Geoparkeissa ympäri maailman.
GEOfood brändin tehtävänä on tukea paikallisia yrityksiä sekä lisätä tietoisuutta paikallisen ruuan sekä geologisen perinnön yhteyksistä. GEOfood-tuotemerkinnöissä korostuu erityisesti alueen geologisen perinnön ainutlaatuisuus sekä sen vaikutukset alueen ruoka- ja kulttuuriperintöön.
GEOfoodin on ajateltu olevan yksi Geoparkin mahdollisista vastauksista Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteissa (UNSDG) ja erityisesti FAO:n (Yhdistyneiden Kansakuntien elintarvike- ja maatalousjärjestö) havaitsemiin maailmanlaajuisiin maataloushaasteisiin vastaamiseksi.